Laatste Nieuws

Dekkingsgraad SPOA daalt naar 90,3%

Net als bij veel andere fondsen blijft de dekkingsgraad bij SPOA lager uitkomen. De actuele dekkingsgraad daalde eind augustus tot 90,3% van 93,9% eind juli. De beleidsdekkingsgraad ging in augustus omlaag naar 96,1% van 96,9% in juli. De kans dat het fonds in 2020 zal moeten korten is daarmee waarschijnlijker geworden.

Pensioenkorting is waarschijnlijk en kan al in 2020 plaatsvinden

De dekkingsgraad van SPOA is in de eerste zeven maanden van dit jaar verder gedaald. Het pensioenfonds had eind juli een dekkingsgraad onder de nieuwe kritische grens van 95 procent. De actuele dekkingsgraad bedroeg eind juli 93,9 procent, een afname van 1,1 procentpunt ten opzichte van eind juni. Dat betekent dat korting waarschijnlijk is en al in 2020 kan plaatsvinden.

Gevolgen pensioenakkoord

De AOW-leeftijd blijft 66,4 jaar in 2020 en 2021 en stijgt daarna minder snel. In het akkoord is overeengekomen dat voor iedereen de AOW- leeftijd iets minder snel zal stijgen dan in de huidige situatie. Dat betekent dat iedereen toch wat eerder met pensioen kan dan gedacht. De tragere stijging tot en met 2024 is reeds in wet- en regelgeving doorgevoerd. Buiten de overeengekomen AOW- leeftijd tot en met 2024 bevat het akkoord vooral voorstellen op hoofdlijnen. Veel moet nog worden uitgewerkt.

Opgebouwd ouderdomspensioen hoger door vaste toekomstige toeslag

Mijn pensioenoverzicht.nl en ons deelnemersportaal tonen voor niet-gepensioneerde deelnemers een lager bedrag aan opgebouwd pensioen dan het in werkelijkheid is. Het is op dit moment technisch niet mogelijk om de toekomstige (maar nu reeds ingekochte) vaste toeslag van 1,5% over het opgebouwde ouderdomspensioen op te nemen op deze websites. Dit verschil kan tot een verkeerd beeld leiden over de reeds opgebouwde pensioenaanspraken bij SPOA. Die is namelijk hoger dan op deze websites wordt getoond.

SPOA Jaarverslag 2018 gepubliceerd op de website

Gepubliceerd op 20-06-2019

Het jaarverslag 2018 is vanaf nu beschikbaar op de website van SPOA. Scheidend directeur Raimond Siebesma geeft op de Algemene Ledenvergadering van BPOA op 25 juni aanstaande een toelichting op de cijfers. Leden van BPOA hebben hiervoor een uitnodiging ontvangen. Zie ook de website van BPOA: www.bpoa.nl.

Naar Jaarverslag 2018

SPOA werkt samen met